10. 6. 2014

Jaké jsou ženy - podnikatelky? II.

Hana Šemíková je majitelka domácího pekařství Simply good, které si od založení v roce 2010 vybudovalo spolehlivou značku. Gabriela Böhmová pracuje jako profesionální koučka. Možná nejsou sociálními podnikatelkami dle definic, ale podnikání není pro ně jenom zisk. První mluví o lidském podnikání a druhá zas o podnikání jednotlivců.

Na jakých hodnotách stojí vaše podnikání?
HŠ: Simply good vychází z mé osoby. Chci trávit čas tím, co mě baví, a vytvořila jsem prostředí, které stojí na tom, v co věřím – poctivost, jednoduchost, smysluplnost a hodnota nejen pro mě, ale i mé okolí. V tom se ale řídím slovy Matky Terezy, že není velkých činů, jen malé činy dělané s velkou láskou. Nejsem na velké charitativní projevy spojené s reklamou, ale když se naskytne příležitost, přijde mi přirozené podpořit ty, kteří to potřebují. Za dobu existence Simply good jsme například darovali část vánočního cukroví domovu Naděje a Bazaru v Mokré čtvrti, příležitostně spolupracujeme s různými neziskovými organizacemi a občas se snažíme kouskem koláče aspoň udělat radost starším lidem ze sociálních domů, kterých je v sousedství naší výrobny hned několik.

GB: Jsem matkou, chci být s dětmi, chci se rozvíjet a chci v seberealizaci podporovat druhé – to jsou pilíře mého podnikání. Jsem si vědoma svého časového a energetického omezení a proto se chci věnovat smysluplným věcem. Důležitý je smysl práce – pro mě i okolí. Člověk není solitér. Jsme různě propojeni a každý člověk by se měl snažit být prospěšný. Když šiju boty, měl bych se snažit šít dobré boty. Je důležité si uvědomovat, že něco dělám pro druhého a druhý dělá něco pro mě.

Jak byste popsala ideální prostředí pro podnikatelky a podnikatele? Jak daleko jsme od něj tady v České republice?
HŠ: Každý politik by měl zkusit podnikat, aby zjistil, o čem je podnikání v ČR a co podnikatelé potřebují. Nejsem zastáncem názoru, že by nás stát měl neustále zachraňovat. Každý svého štěstí strůjcem. Chybí mi však podpora podnikání ve fázi, kdy už je člověk rozhodnut - nemyslím skrze dotace a snižování odpovědnosti podnikatelů, ale třeba zmírněním daní nebo odvodů v prvním roce podnikání. V realitě vás stát  namotivuje, ale pak vás nechá plavat a ukládá jenom povinnosti. Stát by se měl snažit podnikatelům také pomáhat z pohledu informací, ideálně sdružovat relevantní informace, které jako podnikatel potřebujete, na jednom místě. Z tohoto pohledu je pro mě toto prostředí ve velice špatném stavu. Prostředí je ale o lidech. Myslím, že by pomohlo, aby bylo jasné, že já platím daně, ze kterých je úředník placen – aby mi vstřícně poskytl službu a ne mi podnikání komplikoval.

GB: Říká se, že člověk je průměrem šesti lidí, se kterými se stýká – takže má realita je hodně zkreslená a vlastně hezká. Nemám ani srovnání se zahraničím. Přiznám se tedy, že na tuto otázku nemám komplexní odpověď. Zaměstnanecká politika se mi zdá velice diskomfortní pro rozvoj podnikání. Také si všímám, že větší firmy jsou vnímány lépe, než jednotliví podnikatelé. Je to zvláštní vzhledem k tomu, že podnikatel za svou práci ručí svým jménem a na tom nám přece záleží. Otázkou dále je, nakolik jsou dnešní živnostníci odpovědní, jak se pojišťují na stáří, jak to bude s jejich odchodem do důchodu. To jsou otevřené otázky.

Jak vidíte budoucnost podnikání obecně, podnikání v rukou žen a sociálního podnikání?
HŠ: Pozitivně. Myslím, že už končí období materiálna a honby za ziskem. Že se prostředí celkově zlidšťuje. Podle mě, důvodem ekonomické krize bylo uvědomit si, že se peníze vydělávaly, aniž by vytvářely hodnotu – a proto táto bublina praskla. Myslím, že to jde správným směrem, i když pomalu. Důvody, proč lidi nepodnikají, mají podle mě jednoho společného jmenovatele - strach. Ten je ale velice špatný rádce. Proto bych každému chtěla poradit, ať spíše než rady okolí poslouchá sebe sama a řídí se svými pocity. Dělat věci, které věří, že jsou správné a nebát se – to je podle mě to, co je potřeba v životě pochopit. Když člověk překoná strach z nejistoty a vyjde z jistoty, která mu nevyhovuje, život se mu otevře a začnou se dít ty správné věci.

GB: Zdá se mi, že přibývá lidí, kteří chtějí dělat věci po svém a zkoušejí podnikat. To může hodně zkvalitnit a pomoci rozvoji odpovědného podnikání. Je vidět na osobu podnikatele, je vidět, jak se kdo chová, jak ovlivňuje komunitu, atd. Podnikatel musí pečovat o své podnikatelské jméno a společenská zodpovědnost mu v tom pomáhá. Podle mého názoru, mají společensky odpovědné aktivity - v nejširším slova smyslu - před sebou veliký boom. Stále více lidí potřebuje cítit a znát smysl a osobní přesah své činnosti. Podporují to i výzkumy (například koncept generace X vers. Y). A to půjde ruku v ruce i s nárůstem podílu žen – podnikatelek.

Autor: Katarina Chalupková

 


Patička - Kontakt

Ministerstvo práce a sociálních věcí
Oddělení sociálního podnikání
Karlovo náměstí 1359/1, Praha 2
Projekt Rozvoj ekosystému sociálního podnikání
Tel.: 770 116 520
Kontaktní osoba:
Gabriela Kurková
Email: gabriela.kurkova@mpsv.cz 

eumpsv

Copyright 2024 © Ministerstvo práce a sociálních věcí, Rozvoj ekosystému sociálního podnikání (RESP), registrační číslo - CZ.03.02.02/00/22_004/0001397.