12. 6. 2014

U Žambocha si objednáte přes ipad

Prvorepublikově solidní logo pána, co popíjí kávu, je ikona Kavárny u Žambocha v Brně-Královo Pole. Spoluautor projektu kavárny, kde pracují neslyšící, je Bc. Lukáš Hrda (33), profesí číšník, vystudovaný ekonom. Ipady u stolů jsem ocenila hned dvakrát. Odeslat objednávku pouhým klepnutím je slast. A naučit se znakovat Platit prosím velká zábava. Servírka uznale zvedla palec.

Jste poměrně čerstvý projekt, kdy jste kavárnu otevřeli?
Kavárna u Žambocha funguje od října 2013. Ale není to jen má práce, původní myšlenka vzešla od pana Poláčka, který je vedoucím Unie neslyšících Brno, o.s.,  já byl osloven jako odborník. Pro provoz kavárny je nutný člověk s praxí a vzděláním v oboru. Mám vystudovanou hotelovou školu, a pracoval jsem jako číšník, a tak si mě vybrali k sepsání projektu a zavedení kavárny.

Má kavárna být pouze projektem pro zaměstnávání neslyšících?
Poskytnout pracovní místa pro neslyšící je primární cíl, kvůli kterému jsme se zapojili do ESF. Náš sociální podnik je dceřinou společností Unie neslyšících, tím byl logicky daný segment výběru lidí znevýhodněných na trhu práce. Vedlejším cílem je osvěta. Zdravým lidem chceme říct, že se nemusejí bát komunikace s neslyšícími, že se vždycky dá domluvit. Také chceme ukázat, že neslyšící jsou schopni pracovat, i když mají svá omezení. A ještě něco. Dalším cílem je využít prostoru, protože Unie sídlí v jedné budově. Každý čtvrtek poskytovala Unie přednášky a následný program. Ten se teď odehrává celý v kavárně. Takže kromě setkávání si návštěvníci dají ještě dobrou kávu nebo něco k zakousnutí.

Kolik máte zaměstnanců?
Čtyři číšníky, provozního a paní uklízečku a všichni mají sluchové postižení. Uvidíme, jak po skončení projektu budeme schopni ufinancovat provozního, číšníci stoprocentně zůstanou.

Máte už nějaké zpětné reakce od lidí, co sem chodí?
Zatím máme poměrně malou návštěvnost, ale prozatímní ohlasy jsou veskrze pozitivní. Až na výjimky jsem negativní reakce na obsluhu neslyšel. Lidé jsou chápaví, berou, že se číšníci všechno učí za běhu. Máme pár pozdravů na recepci v knize, kde lidé slibují, že přijdou znovu. A jako každá správná kavárna máme i štamgasty.

Kolik let jste dělal „na place“?
Osm let jako číšník a během toho jsem vystudoval ekonomku. Lehké to nebylo, ale zvládl jsem to. A teď studuju při dvou zaměstnáních a těším se na trošku klidu po státnicích, ale práce mě nesmírně baví. Změna pracovní pozice pro mě znamenala výzvu, i když být číšníkem je zábavné. Zkouším prostě postoupit dále, i když krátkodobě.

Co bylo na práci obsluhujícího to, co vás bavilo?
Jako číšník jste pořád v kontaktu s lidmi. Málokdy je to nepříjemné, většinou je kontakt s hosty nabíjející, když si k nim najdete cestu. Gastronomie je zajímavý obor, a proto je pro mě obohacující podívat se na ni z jiného úhlu. Předat našim neslyšícím zaměstnancům svou zkušenost a i je posunout dál. Mám pocit, že dělám něco užitečného.

Zaměřili jste se na nějaký speciální produkt?
Lákáme hosty na sladké a slané palačinky a dobré zákusky. A samozřejmě kulturní program, každočtvrteční přednášky, na které může přijít kdokoliv z veřejnosti. Pořádáme divadelní představení, cestopisné přednášky a hudební večery. Což je tak jednou, dvakrát za měsíc...

Jak funguje hudební večer pro neslyšící, to vypadá zajímavě...
Třeba teď se bude konat Výběr písní tlumočený do českého znakového jazyka. Překladatelé mají nacvičené písně a ty simultánně tlumočí. Svého druhu je to vlastně divadelní představení, protože znakový jazyk je pojat umělecky.

Přijde mi, že hlavním tahákem Vaší kavárny je přítomnost ipadu u každého stolu.
Ipady tu máme jako pomocníka ke komunikaci. Když přijde zákazník, tak má zjednodušené objednávání. Jednak vidí složení a popis položky, jednak si ji může objednat tak, že pouze odešle objednávku pomocí ipadu na bar a číšník mu ji přinese. Což tedy zákazníky baví a docela rádi  odesílají. Když si někdo netroufá na přímou komunikaci, zvládne objednávku přes ipad.

Viděla jsem, že součástí nabídky na ipadu je také sekce videí. Ta mě baví snad nejvíc...
Pro lidi slyšící a neznalé znakového jazyka, kteří se chtějí naučit komunikovat s obsluhou, pokud jí třeba nerozumějí úplně dobře nebo je to prostě zajímá, jsme nahráli videa. Uvidíte název znaku a jeho předvedení, někdy třeba i variantní. A můžete se o něj pokusit.

Prozradím Vám, že jsem neodolala a už vím, jak se znakuje „heslo k wifi“....
Vidíte, jak je to užitečné. Ještě se naučte Platit prosím (smích). Stejným způsobem  budeme postupně obohacovat  nabídku nápojového a jídelního lístku, teď si třeba můžete přehrát video znaku Káva ristretto a podobně.

Koho to napadlo?
S myšlenkou ipadů přišel pan Poláček a jeho spolupracovníci z Unie, pracujeme opravdu jako tým.

Zajímavé je, jak se dozvěděli o Vás..
Moje manželka je neslyšící a chodila sem do kurzu znakového jazyka a na přednášky, takže přes ni.
Mluvil jste o existující diskriminaci na trhu práce. Zažila ji Vaše žena?
Víte, má vystudované tři vysoké školy, a přesto po úspěšně absolvovaném pohovoru na jednom nejmenovaném městském úřadě, kdy z ní byli absolutně nadšení, nastal zádrhel. Zjistili, že nemůže telefonovat a to bylo nepřekročitelný problém.

Máte v názvu mužské příjmení, komu patří?
První předseda Unie neslyšících Brno Svatopluk Žamboch je symbolem a významnou osobností tohoto okruhu. Na našich webovkách je věnováno jeho životopisu trocha povídání.

Mezi neslyšícími existuje stále ještě odlišování na ty, kdo mají zbytky sluchu, a ty, kdo neslyší zcela.
Projevuje se to člověk od člověka, tady v kavárně to problém opravdu nedělá.

Financování projektu počítá se schopností uživit se sami. Kdy to čeká Vás?
Podpora mojí pozici končí letos v říjnu, celková dotace zhruba v dubnu příštího roku. Podle výsledku uvidíme, jak se bude pokračovat. Pokud by se podnik dobře rozjel, zůstal by ve stejném složení jako nyní, v opačném případě bychom museli redukovat počet zaměstnanců a pozici provozního řešit operativně podle financí.

Máte vizi propagace?
Nejdůležitějšími nástroji je web a facebooková stránka. Elektronická reklama, protože na facebooku je téměř každý. Naše programové nabídky roznášíme po úřadech, institucích, vysokých školách, snažíme se i na ulicích rozdávat lidem. Co se týče viditelné reklamy po Brně, zatím hledáme formu, protože finanční možnosti nemáme široké.

Propagujete se jako sociální podnik?
Kavárna se prezentuje jako podnik, kde dostali místa ti, kteří mají na trhu práce ztíženou pozici. A i proto jsme rádi za všechny, kdo nás podporují. Třeba velmi vstříc nám vyšla firma  ASW a dodala nám systém Spectu na jídelní lístek pro ipady, který jsme původně chtěli připravit sami. Protože je to finančně nákladné, dali nám nejen výhodnou nabídku, ale pro nás extra vytvořili sekci s videi, kterou jsme požadovali.

Autor: Kateřina Kokešová

 


Patička - Kontakt

Ministerstvo práce a sociálních věcí
Oddělení sociálního podnikání
Karlovo náměstí 1359/1, Praha 2
Projekt Rozvoj ekosystému sociálního podnikání
Tel.: 770 116 520
Kontaktní osoba:
Gabriela Kurková
Email: gabriela.kurkova@mpsv.cz 

eumpsv

Copyright 2024 © Ministerstvo práce a sociálních věcí, Rozvoj ekosystému sociálního podnikání (RESP), registrační číslo - CZ.03.02.02/00/22_004/0001397.