7. 10. 2015

Prachatický dobročinný obchůdek nemá o dárce nouzi

„Jedni lidé nám darují věci, které již nepotřebují a nehodí se jim, druzí si u nás nakoupí, co se jim líbí a udělá jim radost,“ vysvětluje Hanka Vlasáková, ředitelka Jihočeského centra pro zdravotně postižené a seniory o.p.s., princip fungování Prachatického dobročinného obchůdku. V centru pracuje již třináctým rokem. Kromě pozice ředitelky působí také jako vedoucí pracoviště Prachatice a sociální pracovnice v poradně. „Se sociálním podnikáním mám zatím téměř roční zkušenosti. Jezdím na různé semináře a byla jsem na exkurzi ve dvou sociálních podnicích. V dobročinném obchůdku funguji jako dobrovolník,“ prozrazuje na úvod našeho rozhovoru.

 

Jihočeské centrum pro zdravotně postižené a seniory má řadu aktivit. Můžete je představit?
Jihočeské centrum je jedna z mnoha organizací, které založila Národní rada osob se zdravotním postižením ČR. Novodobá historie centra se píše od roku 2013, kdy centrum prošlo velkými změnami a stalo se obecně prospěšnou společností, ale jinak společnost funguje již více než 12 let. Tři registrované sociální služby mohou využívat klienti Jihočeského centra pro zdravotně postižené a seniory o.p.s. V každém okresním městě Jihočeského kraje provozujeme Poradny pro osoby se zdravotním postižením a Půjčovny kompenzačních pomůcek. Pracoviště v Českých Budějovicích a ve Strakonicích nabízejí osobní asistenci a klienti v Českých Budějovicích ještě mohou využívat sociálně aktivizační služby pro seniory a občany se zdravotním postižením. V Prachaticích od září 2014 funguje Prachatický dobročinný obchůdek, který je sociálním podnikem.

 

Co vás přimělo pustit se do sociálního podnikání?
Šest let jsme třikrát ročně pořádali burzy nepotřebných věcí. Zájem o celoroční prodej z řad našich dobrovolnic, které se aktivně na této činnosti podílí, ale i z řad zákazníků, se postupem času značně zvýšil. Ke zřízení obchůdku přispěla i znalost a inspirace dobročinných obchodů Domova SueRyder v Praze, kde jsme byli před rokem na exkurzi i na stáži. O zřízení obchůdku jako takového jsem uvažovala rok, ale podnět pro zapojení se do systému sociálního podnikání mi dala schůzka s paní Jitkou Čechovou, která je ambasadorkou sociálního podnikání pro. Na této schůzce jsem zjistila, že moje představa vedení a fungování obchůdku odpovídá principům sociálního podnikání.

 

Jaká je cílová skupina vašeho sociálního podnikání?
Naší cílovou skupinou jsou osoby se zdravotním postižením či omezením.

 

Jak se lidé z cílové skupiny do chodu podniku zapojují?
Občané se zdravotním postižením jsou pracovníky obchůdku, dobrovolníky i zákazníky.

 

Je složité sehnat dárce, kteří věnují věci do obchůdku?
Dárci jsou většinou lidé, kteří udělali sezónní úklid domácnosti, šatníků a věci, které se jim již doma nehodí (drobné elektrické přístroje, lůžkoviny, ručníky) a nepotřebují je (nevhodné dárky), nám darují. Velice často nás kontaktují lidé, že jejich blízký zemřel a ptají se, zda nám mohou přivézt věci z jeho pozůstalosti (oblečení, nádobí, knihy atd.). Dárce není vůbec složité sehnat. Každý z nás doma vlastní něco, co už nepotřebuje, překáží mu to a je mu to líto vyhodit, protože by se to ještě někdy někomu mohlo hodit. Počet dárců zatím silně převažuje počet zákazníků. Sklad máme plný věcí, hlavně oblečení, které se časem dostanou na obchůdek. Dobročinný obchůdek má i ekologickou dimenzi – věci, které by jinak skončily v odpadu, v obchodě dále využijeme. Například igelitové tašky, sáčky, letáky a noviny na balení zboží. Bohužel se k nám často dostává i špinavé a roztržené oblečení, ale to se při přijímání toho velkého množství darů nedá uhlídat. Ale i pro toto oblečení jsme našli uplatnění. Spolupracujeme s prachatickými záchytnými kotci a savé oblečení jim tam darujeme. Oblečení, které by se na obchůdku neprodalo, ale ještě je v pořádku, dáváme do kontejnerů na textil pro Diakonii Broumov.

 

S obchůdkem se účastníte i různých dobročinných akcí. Můžete je přiblížit?
Věci z obchůdku mají opravdu široké dobročinné a humanitární uplatnění. Přebývající knihy jsme například darovali do nemocnice, když tam zřizovali knihovnu pro pacienty. Darujeme oblečení i pro klienty Farní charity Prachatice. Spolupracujeme s odborem sociálních věcí, kterému darujeme oblečení pro jejich klienty. Zapojili jsme se s mobilním stánkem i do Dne rodiny v Prachaticích a chystáme se i na Podzimní slavnosti.

 

Co všechno si mohou zákazníci v obchůdku zakoupit?
Oblečení (dámské, pánské i dětské), módní doplňky (kabelky, tašky, šátky, kravaty, bižuterie, pásky, pokrývky hlavy), lůžkoviny, ručníky, utěrky, dárkové předměty, knihy, časopisy, keramiku, sklo, porcelán, sportovní potřeby, domácí potřeby, funkční drobné elektrospotřebiče, obrazy, hračky, hry, plyšáky, drobný nábytek (věšáky, police, židle), květiny a bytové doplňky.

 

Na provozu obchůdku se podílí i řada dobrovolníků. Jak náročné je dobrovolníky sehnat?
V současné době nám v obchůdku pomáhá 14 dobrovolníků, mužů i žen ze všech věkových kategorií od studentů po seniory. Dobrovolníky zatím nebylo těžké sehnat. Jednak to jsou obyvatelky domu s pečovatelskou službou Na Sadech, které nám pomáhaly již s burzami, studenti, kteří byli u nás na praxi, rodinní příslušníci našich pracovníků i občané z Prachatic, kteří se přihlásili na základě naší výzvy.

 

Zhodnoťte, prosím, možnosti zaměstnávání sociálně znevýhodněných skupin na Prachaticku.
Situaci na trhu práce v Prachaticích sleduji téměř 15 let. V Prachaticích a v celém okrese je hodně chráněných míst pro osoby se zdravotním postižením. Ze začátku jsme v obchůdku využili i možnosti financování pracovníků přes Úřad práce formou společensky účelného místa a veřejně prospěšného místa. Na Prachaticku je dlouhodobě velice nízká nezaměstnanost, a proto jsme se potýkali s problémem, kým námi potřebná místa obsadit. Těžko jsme hledali i osoby se zdravotním postižením, které by měly zájem pracovat. Nabízeli jsme jim zkrácené úvazky, protože místo pracovníka obchůdku je sdíleným pracovním místem a je obsazeno dvěma pracovnicemi. Práce v obchůdku není náročná – lze tam sedět i stát, měnit pracovní polohy atd. V mnoha směrech můžeme pracovníkům vyjít vstříc a přizpůsobit pracovní dobu i prostředí.

 

Autorka: Lenka Urmanová

 

Tvorba článku je financována z projektu MPSV Podpora sociálního podnikání v ČR, registrační číslo: CZ.1.04/3.1.00/04.00011.

 

 

 

 

 


Patička - Kontakt

Ministerstvo práce a sociálních věcí
Oddělení sociálního podnikání
Karlovo náměstí 1359/1, Praha 2
Projekt Rozvoj ekosystému sociálního podnikání
Tel.: 770 116 520
Kontaktní osoba:
Gabriela Kurková
Email: gabriela.kurkova@mpsv.cz 

eumpsv

Copyright 2024 © Ministerstvo práce a sociálních věcí, Rozvoj ekosystému sociálního podnikání (RESP), registrační číslo - CZ.03.02.02/00/22_004/0001397.