24. 6. 2014

Kdo si myslí, že jde jen o módu, je blázen

Tak zní citát Honoré de Balzaka, který posloužil jako motto nově vznikající sociální firmy SKŘÍŇ. Pracovníci FOKUSu České Budějovice se rozhodli po vzoru podobných firem založit second hand, který nabídne uplatnění lidem s duševním onemocněním. Za projektem stojí tři ženy – Zdenka Kuviková (55), Zuzana Vondráčková (34) a Iva Černá (34). A právě s poslední jmenovanou jsme si o sociálním podnikání popovídali. „Moje zkušenosti se sociálním podnikáním nejsou vůbec žádné. Nicméně, mám ráda módu a oblékání a mám zkušenosti s vedením týmu, velkých i malých projektů, teoretické základy a hlavně jsem přesvědčená, že to, co se chystáme udělat, má smysl. A to je dost dobrý důvod se do toho pustit,“ říká na úvod našeho rozhovoru.

Představte, prosím, aktivity FOKUSU České Budějovice.
FOKUS České Budějovice je poskytovatelem sociálních a zdravotních služeb pro lidi s duševním onemocněním. V současné době působíme téměř na třetině území Jihočeského kraje, na Českobudějovicku, Českokrumlovsku, Prachaticku, Novohradsku, Kaplicku, Třeboňsku a v okolí Trhových Svinů. Základem naší práce je podpora lidí s duševním onemocněním přímo u nich doma, kromě toho nabízíme i tréninkové bydlení a samozřejmě podporu při hledání a udržení si zaměstnání. Od listopadu loňského roku máme v týmu nově PEERku, kolegyni, která má zkušenost jak s duševním onemocněním, tak se zotavením (RECOVERY).

Kdo přišel s nápadem otevřít second hand? Měli jste již dříve nějaké zkušenosti se sociálním podnikáním?
O nějaké formě „podnikání“ s možností zaměstnat osoby s duševním onemocněním se v organizaci koketovalo dlouho. Nápad otevřít Second hand vznikl v souvislosti s možností získat franšízu od Diakonie-západ.  Zkušenosti máme spíše teoretické, část týmu prošla různým vzděláváním na toto téma, nicméně, praxe většině z nás chybí.

Kdo všechno se na realizaci projektu podílí?
Kdo může. Vzhledem k tomu, že máme jako sociální pracovníci minimální zkušenosti s podnikáním, hledali jsme možnou podporu mezi odborníky. Kromě spolupráce s ekonomickou fakultou Jihočeské univerzity (díky které jsme, kromě spousty formací, získali i zdarma vybavení obchodu z Globusu Karlovy Vary, kterému touto cestou děkujeme), nás podpořil i místní podnikatelé - firma INPREES, pan Plášil, další neziskové organizace a podobně. Velkou část kontaktů na lidi, na které se v současné době obracíme, jsme získali díky spolupráci se spolkem DIALOG CB. Jedná se o spolek, jehož cílem je propojovat podnikatelský a neziskový sektor.

Představte, prosím, hlavní cíle projektu.
Projekt SKŘÍŇ není vlastně projektem. Je to klasicky vznikající firma, která bude fungovat na principech sociálního podnikání.  Skříň je prostor pro lidi, pro které oblékání není jen nutné zlo, ale zábava, hra nebo způsob vyjádření osobního názoru. Zákazníci Skříně jsou lidé, kteří přemýšlí o tom, co mají na sobě, zajímá je nejen cena, praktičnost či originalita, ale má pro ně význam i jak a kde bylo jejich oblečení vyrobeno a není jim lhostejné dění v komunitě, kde žijí.  Skříň bude nabízet k prodeji kvalitní oblečení dovezené z Anglie nebo přijaté do komise a služby spojené s úpravou oblečení na míru. Dále autorské šperky, klobouky, fascinátory, šály a šátky a další doplňky. Kromě prodeje plánujeme i vytvoření první knihovny s oblečením v Čechách. Na Moravě funguje tato knihovna v Brně – RE:PARÁDA. Zákazníci zde naleznou oblečení od českobudějovických návrhářů, případně dalších autorů z Čech, Slovenska a také originální vintage kousky. Vybere si tu každý, počínaje studentkou, která se ráda a zajímavě obléká, ale nemá „peníze nazbyt“ a konče dámou v důchodu, pro kterou věk není důvod vzdát se stylu.

Na jakou cílovou skupinu je projekt zaměřen?  
Chceme se zaměřit na podporu lidí s duševním onemocněním.  A proč? Protože práce by měla být součást života každého člověka a my chceme nabídnout příležitost právě našim klientům, pro které je návrat do práce často velmi těžký.

Kolik lidí bude v obchodě pracovat?
Předpokládáme, že začínat budeme s týmem 5 lidí, z toho 3 budou lidé se zdravotním postižením.  

Na jakých pozicích budou účastníci projektu pracovat a jaká bude jejich náplň práce?
To se všechno ještě uvidí, v současné době hledáme kolegy do týmu, náplně práce budeme určitě upravovat i podle jejich schopností a možností a také dřívějších zkušeností. Převážně ale asi všichni budeme zpočátku pracovat ve Skříni, kromě toho budeme muset řešit zásobování, oceňování, žehlení, opravy a úpravy atd.

Jak bude probíhat výběr a zaškolování zaměstnanců?
Chystáme klasické výběrové řízení a kurz zaměřený jednak na vizážistiku, jednak na stylistiku. A také na komunikaci se zákazníky. Ale to nás čeká až za pár měsíců. Velkou inspirací pro nás bude určitě stáž v SECOND HELPU, podpořená z prostředků MPSV, a také v Cafe na půl cesty (GREENDOORS).

Kde čerpáte inspiraci?
Kromě SECOND HAND SECOND HELP nás inspiruje právě Brněnská RE:PARÁDA. Tam nás čeká v nejbližší budoucnosti cesta a doufám, že i navázání nějaké spolupráce. Jinak jsme se inspirovali u různých sociálních podniků v ČR i u běžných firem zaměřených nejen na módu. Pořád si uvědomujeme, že nemáme zkušenosti s obchodem, takže se učíme a inspirujeme, jak a kde to jde. Nicméně máme svoji vizi a představu a chceme se jí co nejvíc držet. Naší velkou výhodou je, že nás móda a oblékání baví a že FOKUS má skvělý tým, kde se dokážeme vzájemně podpořit a podržet.

Jak řešíte financování projektu? Využíváte granty, oslovujete investory?
Vzhledem k tomu, že jsme prošvihli všechny termíny výzvy 30, a asi také proto, že máme rádi improvizaci, pustili jsme se do podnikání bez dotace.  Samozřejmě, budeme využívat dotací z úřadu práce na chráněná pracovní místa, ale první nutnou investici do našeho podnikání zaplatíme z vlastních zdrojů FOKUSu. No a pak se samozřejmě pokoušíme oslovovat investory a partnery. Hodně a všude o Skříni mluvíme a diskutujeme a zatím se nám daří získávat podporu. Lidé z našeho okolí jsou ochotni věnovat nám čas, energii, znalosti, informace i věci potřebné pro náš rozjezd.  Zároveň nás podpořilo město České Budějovice a získali jsme finanční prostředky na sestavení podnikatelského plánu. Konkrétně se jedná o částku 15.000.

Jak probíhá spolupráce s partnery?
Jak asi vyplývá ze všeho, co bylo řečeno, celá firma zatím stojí na spolupráci se spoustou subjektů. Na různých setkáních a přednáškách jsme od ostatních podnikatelů slyšeli, jak důležité je o svých plánech mluvit a diskutovat je. A tak to děláme.  A zatím se ukazuje, že to funguje.

Potýkáte se při realizaci projektu s nějakými potížemi, nebo jde vše hladce?
Jako každý rozjezd podnikání, máme spoustu problémů. Počínaje tím, že se nemůžeme shodnout na velikosti prostor a konče faktem, že nic nestíháme v termínu.  To, co je opravdu jiné a asi nejvíc komplikované, je jiný způsob fungování. SKŘÍŇ není projekt, nemáme peníze ani neměnný plán postavený na dva roky, musíme se naučit uvažovat tady a teď.

Kdy a kde proběhne otevření obchodu?
Otevření se uskuteční 3.října 2014 v 18:00 Riegrově ulici (naproti R51) v Českých Budějovicích.

Autor: Lenka Urmanová

 


Patička - Kontakt

Ministerstvo práce a sociálních věcí
Oddělení sociálního podnikání
Karlovo náměstí 1359/1, Praha 2
Projekt Rozvoj ekosystému sociálního podnikání
Tel.: 770 116 520
Kontaktní osoba:
Gabriela Kurková
Email: gabriela.kurkova@mpsv.cz 

eumpsv

Copyright 2024 © Ministerstvo práce a sociálních věcí, Rozvoj ekosystému sociálního podnikání (RESP), registrační číslo - CZ.03.02.02/00/22_004/0001397.