Něco málo o Krajance, prvním sociálním podniku v Kroměříži aneb chutně, zdravě, lokálně
5. 1. 2016

Něco málo o Krajance, prvním sociálním podniku v Kroměříži aneb chutně, zdravě, lokálně

Když jsem se rozhodla psát o Krajance, sociální firmě v Kroměříži, nejprve jsem kontaktovala její majitelku paní Bronislavu Šafaříkovou. Z prvního oťukávání bylo několik rozhovorů, na mé otázky dlouhé a zajímavé odpovědi, z nichž vybírám z důvodu rozsahu jen několik zásadních úvah. Určitě to není poprvé a ani naposledy, kdy se o Krajance mluví a píše.

Krajanka - sociální podnik vznikla jako 1. sociální podnik v Kroměříži a jako 1. farmářská prodejna v Kroměříži. Její provoz byl zahájen 1. 3. 2013 a jako projekt byla podpořena z Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost.
Důraz klade zejména na tzv. (re)start pracovního života.

Co to znamená pro paní Šafaříkovou?

„ (Re)startem pro nás je, že zaměstnávám osoby, které nemohou najít uplatnění na trhu práce, vždy u nás mají smlouvu na dobu určitou jednoho roku a během této doby se snažíme najít vhodné zaměstnání. Např. jsme během projektu zaměstnali paní, která byla 7 let v evidenci ÚP, nebo absolventku, která nikdy nepracovala.“ Krajanka také nabídla zkrácené pracovní úvazky a dala šanci lidem z nedalekých vesnic, kteří mají ztížené dojíždění „V první fázi se nám do výběrového řízení hlásilo na jedno volné pracovní místo až 80 uchazečů,“ dodává paní Šafaříková.

Zajímalo mne, proč svoji firmu pojmenovala Krajanka?

„Krajanka, jako farmářská prodejna, nabízí zásadně ryze české produkty, a to převážně od malododavatelů, farmářů, malopěstitelů, a to pouze z nedalekého kraje, proto název Krajanka,“ vysvětluje paní Šafaříková. „Zákazníkům předkládáme produkty, které mají nějakou nadstavbu, což znamená označení Regionální produkty např. Zlínského kraje, Jeseníků, Hané, Moravskoslezské brány, vítěz Podnikavá hlava Univerzity Palackého Olomouc, bio potraviny, Fair trade potraviny, značku Klasa a spoustu jiných.“
Při našich rozhovorech mne zaujalo propojení s dalším sociálním podnikem, což nebývá tak časté: „Ano, úzce spolupracujeme se sociálním podnikem VS Rychleby, a to tak, že od nich pravidelně odebíráme jejich produkty, a tím jim pomáháme zvýšit tržby. Spolupracujeme i s 1. selským pivovárkem, dalším sociálním podnikem v kraji.
Krajanka je zapsána jako Zelená firma - enviromentální stránka je u nich samozřejmostí, třídění odpadu, ekologické mycí prostředky, úsporné žárovky a hlavně všechno zboží se balí zásadně do papíru, používají se pouze papírové tašky s logem firmy, tím je Krajanka (bohužel) v rámci Kroměříže opravdu jedinečná, jak jsem zjistila.
Krajanka je firmou rozpočtové odpovědnosti, vše platí včas a to vyžaduje i po ostatních, řádně platí daně, odvody na sociální a zdravotní pojistění. Od roku 2014 je měsíčním plátcem DPH. Formou je stále OSVČ, což dle paní majitelky není nejšťastnější řešení, „veškerá zodpovědnost je pouze a jenom na mně, proto uvažuji o změně.“

A co začátky jejího sociálního podnikání?

„Začátky byly velmi těžké, věnovat se intenzivně zaměstnankyním a rozjet obchod, najít vhodné dodavatele, přilákat zákazníky, dodržovat indikátory projektu, první rok jsem pracovala 11 hodin v prodejně a soboty neděle porady, dodělávky, co se nestihlo přes týden.

A to proč?

Cítila jsem obrovskou zodpovědnost za svěřené finance. Kroměříž je malé město, všichni se znají, další závazek, aby podnik prosperoval,“ svěřuje se paní Šafaříková.
Po prvním roce intenzivní práce došlo u Krajanky k rotaci zaměstnankyň, tři původní odešly, a to na volný pracovní trh, což bylo velkým úspěchem a další motivací.

Jak se pokračovalo dál se zaměstnanci (-kyněmi) po jejich odchodu na „volný pracovní trh?“
„Do druhého kola se opět přihlásilo mnoho zájemců, hlavně žen, které viděly výhodu zejména v možnosti zkrácených pracovních úvazků. Vybrala jsem další tři ženy a vše začíná nanovo, tj. nejsou vyučeny v oboru, neumí práci s kasou, neumí zacházet se svěřenými finančními prostředky a se zbožím, zaučuji, učím a rozvíjím prodejnu, zboží je více a více, navíc máme i provozovnu studené kuchyně, učíme se vařit kávu na kávovaru, vyrábíme bagety, chlebíčky, zvedáme tržby a u toho se stále učíme a učíme. Druhá skupina tří žen je sehraná a pomáhá rozvoji Krajanky.“

Ale blíží se konec projektu, ten byl 28. 2. 2015 zdárně ukončen, vše zkontrolováno, audit, ale už žádné další finanční prostředky, zůstává „pouze“ Krajanka, co dál?
„Zaučené ženy z druhé vlny přijatých zaměstnankyň se opět úspěšně začlenily na volný pracovní trh. Jedna z nich dokonce začala jako OSVČ, dostala do bezplatného pronájmu obchod s potravinami v malé vesničce na Kroměřížsku a podniká, dovolím si říct, že snad jsou u ní vidět i mé přednosti, důslednost, pečlivost, reklama, kultura prodeje a hlavně slušnost k zákazníkovi,“ říká paní Šafaříková. „Další pracuje jako prodavačka v Kroměříži a třetí jako servírka. Já mezitím využívám aktivní politiku zaměstnanosti, dodávám bezdlužnosti, běhám na Úřad práce.“
V součastné době zaměstnává paní Šafaříková ve své sociální firmě Krajanka z aktivní politiky zaměstanosti 3 ženy, opět na zkrácený pracovní úvazek s tím, že mají pracovní smlouvu na jeden rok, a tak vše začíná znova, zaučování atd.
„A co zákazníci, ti co nás živí, co si říkají, tam se to střídá jako na běžícím pásu, proč asi, kde je chyba,“ vyjadřuje se paní Šafaříková k situaci, „ne, chyba není nikde, je to pouze něco nového, jiného, nezvyklého, na co v našem krásném malém městě nejsou lidé zvyklí, proto je třeba vysvětlovat, co je to (re)start pracovního života a následné začlenění.“
A tak paní Šafaříková pořád musí vysvětlovat, co s těmi lidmi dělá, když si její zákazníci na její prodavačky v Krajance zvykli a kde jsou? Vysvětluje, že projekt Krajanky je jedním z mála v ČR a tak pořád dokola.

Co si paní Šafaříková myslí o povědomí o sociálním podnikání v České republice?
„Povědomí o sociálním podnikání zejména na Kroměřížsku, i na nejrůznějších úřadech, natož mezi lidmi, je opravdu malé, i proto vznikla Platforma sociálního podnikání na Kroměřížsku, kterou jsme založili spolu s 1. selským pivovárkem v roce 2014, vstoupili jsme v jednání s Městským úřadem v Kroměříži a nyní usilujeme o obnovení farmářských trhů v Kroměříži, které byly zrušeny.“

A proč to tedy všechno dělá?
„Mám velkou radost z dobře vykonané práce, uspokojení z pomoci dlouhodobě nezaměstnaným a z rozvoje farmářského obchodu. Jsem sťastna, když vidím, jak lidé rádi nakupují námi nabízené produkty. A pevně věřím, že ta opravdu velká administrativní zátěž se jednou zmenší.“

Tak hodně síly do dalšího sociálního podnikání paní Bronislavě Šafaříkové, její Krajance a všem jim podobným!

Autorka: Martina Haverová

Tvorba článku je financována z projektu MPSV Podpora sociálního podnikání v ČR, registrační číslo: CZ.1.04/3.1.00/04.00011.


Patička - Kontakt

Ministerstvo práce a sociálních věcí
Oddělení sociálního podnikání
Karlovo náměstí 1359/1, Praha 2
Projekt Rozvoj ekosystému sociálního podnikání
Tel.: 770 116 520
Kontaktní osoba:
Gabriela Kurková
Email: gabriela.kurkova@mpsv.cz 

eumpsv

Copyright 2024 © Ministerstvo práce a sociálních věcí, Rozvoj ekosystému sociálního podnikání (RESP), registrační číslo - CZ.03.02.02/00/22_004/0001397.