Good Sailors plují na vlně úspěchu
5. 9. 2018

Good Sailors plují na vlně úspěchu

Dobří námořníci, kteří nebojují s tím, co jim příroda staví do cesty, ale využívají to jako svou výhodu. Tak se představuje děčínská firma Good Sailors, s.r.o., které se již více než patnáct let daří sociální podnikání. Recept na úspěch nám poodhalil spolumajitel a CEO firmy Filip Molčan (36). Jeho profesní životopis je velmi pestrý. Založil a vedl organizaci OSS Alliance na podporu využívání open-source řešení, pracoval jako konzultant pro open-source pro Evropskou komisi, má za sebou ve spolupráci se společností Datasys několik startupových projektů, pobýval v Silicon Valley a v současné době se věnuje především inovacím v nových oblastech digitálního podnikání. Figuruje v žebříčku 100 největších inovátorů v Evropě, získal řadu ocenění z oblasti sociálního podnikání a cenu ministra vnitra za podporu open-source ve veřejné správě.

 

Jak se zrodil nápad založit sociální podnik a kdo za projektem stojí?

Přišlo to tak nějak samo, respektive byla to tak trochu náhoda. Jedna z majitelek Good Sailors si totiž vzala za muže vozíčkáře, který uměl programovat. A v tu chvíli nám tak nějak došlo, že by šlo možná spojit dobré s užitečným. Jirka Maule, onen „vozíčkář, co umí programovat,“ je dnes technickým ředitelem společnosti a zaměstnáváme více než 80 % lidí s nějakým omezením. Za projektem stojí tři majitelé – Darina Maule - CFO, Filip Molčan - CEO a Luděk Šafář.

 

Jako sociální podnik fungujete již řadu let. Kde jste čerpali a kde čerpáte informace k sociálnímu podnikání?

Snažíme se vzdělávat na internetu, jiné kanály moc nepoužíváme.

 

Zaměřujete se na zaměstnávání hendikepovaných. Kolik zaměstnanců z cílové skupiny podnik má? Je o práci pro Vaši společnost mezi hendikepovanými zájem?

Za 15 let naší historie již prošlo Good Sailors více než 100 lidí, v tuto chvíli máme přes 30 zaměstnanců a přes 80 % z nich trpí nějakým pracovním omezením. Máme i zdravé kolegy, bez kterých by to nešlo. Zájem o práci u nás je poměrně velký, nikdy jsme neměli, a ani dnes nemáme, problémy získat nové kolegy a kolegyně. Dokonce bych řekl, že lidí, kteří chtějí dělat něco smysluplného, je v poslední době čím dál více.

 

Na jakých pozicích pracují zaměstnanci z cílové skupiny a jaká je jejich náplň práce?

Asi nejdůležitější skupinou v Good Sailors jsou vývojáři. To jsou ti, kteří nás opravdu živí a díky nim můžeme dotovat ostatní sociální aktivity. Realizujeme vývoj různých aplikací a systémů pro menší i velké firmy. Mezi naše zákazníky patří Innogy, Asahi, Národní park České Švýcarsko a řada dalších společností. Fungujeme jako klasická softwarová společnost, jen se k zákazníkovi jezdí na vozíku. Není to ale primární důvod, proč si nás zákazníci vybírají. Máme skvělý tým a hromadu let zkušeností. To, že tím naši klienti zároveň pomáhají, je jen třešnička na dortu. Vedle vývoje aplikací realizujeme řadu dalších aktivit. Některé komerční – virtuální asistentky, marketingové služby nebo barvení miniatur, jiné čistě sociální – například vývoj a provoz portálu Disway pro hendikepované cestovatele.

 

Barvení miniatur? To není zrovna obvyklý obor sociálního podnikání. Jak jste se k němu dostali?

Snažíme se rozvíjet činnosti firmy více směry a nesoustředit se pouze na IT, proto se pravidelně zaměstnanců ptáme na nápady, které by mohly být zajímavé a daly by se rozvinout. V roce 2015 nám jeden ze zaměstnanců představil svého koníčka - hry s miniaturami a ukázal nám i možnosti, jak využít obchodní příležitosti v této oblasti. Zjistili jsme, že máme ve firmě zdravotně postižené zaměstnance, které mají k takové tvůrčí práci blízko ať už koníčky, vzděláním nebo z předchozích zaměstnání. Podařilo se nám získat zkušeného barvíře a společně jsme připravili koncept barvířské dílny, který jsme uskutečnili a v současné době ho rozvíjíme. Pro prezentaci využíváme především sociálních sítí, komunikujeme s fanoušky a hráči. Zkoušíme nové technologie jako je 3D tisk pro tvorbu unikátních sad kulis a miniatur. Díky talentu, umu a píli je barvířská chráněná dílna Wargaming Mamas nejen v ČR jedinečná.

 

Co všechno barvení miniatur obnáší?

Na základě široké a pestré nabídky stolních her a her s miniaturami vzniká poptávka hráčů po unikátním a atraktivním vzhledu figurek, které světoví výrobci prodávají. Miniatury, zpravidla od 3 cm výšky, jsou z plastu nebo kovu. Prodávají se nesložené - neslepené a nenabarvené. Barvíř musí figurku vystříhat z plastové mřížky, očistit, slepit a případně i opravit nedokonalosti anebo upravit podle přání zákazníka. Následně je třeba figurku nabarvit základní barvou a pak pokračovat v jednotlivých krocích barvením, často velmi drobných, detailů. Další částí práce je tvorba kulis a terénů pro herní stoly, na kterých se hry s figurkami hrají. Zde modeláři - barvíři pracují s pestrou škálou materiálů, které používají k vytvoření ať už reálných nebo sci-fi kulis jako jsou kontejnery, domy anebo scenérie skal, řek apod. Terény jsou umisťovány na hrací stůl a dotváří zážitek ze hry.

 

V čem svým zaměstnancům vycházíte vstříc?

V této oblasti jsme maximálně flexibilní – podporujeme práci na dálku, některé kolegy vidíme jednou do roka, jinak využíváme telekonferencí. Ani částečný úvazek u nás není nic nestandardního – lidé s hendikepem mají často jiné potřeby a my jsme připraveni se jim přizpůsobit, jak jen je to možné.

 

Jaké jsou vaše zkušenosti s evropskými projekty?

Snažíme se je využívat pro komerční aktivity, v minulosti jsme získali dotace na vzdělávání zaměstnanců nebo podporu právě sociálního projektu Disway. Je to další podpora, která nám pomáhá financovat jinak těžko realizovatelné projekty.

 

Proč jste se rozhodli se do evropských projektů pustit? Bylo náročné dotace získat?

Projekty si realizujeme sami a máme téměř 100% úspěšnost. Asi se líbí, že se snažíme spojovat business a sociální rozměr. Náročné na administrativu to samozřejmě je, ale získané finance nám pomohly výrazně akcelerovat daný projekt nebo zásadně posunout naše hendikepované kolegy v jejich specializacích. Snažíme se prostě dělat projekty, které mají hlavu a patu.

 

Váš sociální podnik je ziskový, což není samozřejmost. Poodhalíte Váš recept na úspěch?

Ano, to je hlavní důvod, proč jsme za svou existenci získali řadu ocenění. Snažíme se ukázat, že i lidé s omezeními mohou dělat profesionální projekty, za které jsou zákazníci ochotni platit standardní ceny. Pro hendikepované je to pak to největší zadostiučinění – vidět, že jejich práce dává smysl a že nejsou o nic horší než zdraví lidé. A nás to baví – spojovat dobrou věc a business. Z vydělaných peněz pak věnujeme většinu zpět do firmy na rozvoj dalších aktivit. Někdy je to těžké, ale snažíme se ke kolegům chovat jako ke zdravým lidem.

 

Můžete vyzdvihnout úspěchy v oblasti sociálního podnikání, kterých si nejvíce ceníte?

Fungujeme déle než 15 let, většinu let jsme byli v zisku a dnes můžeme říci, že kdyby stát zrušil finanční podporu zaměstnávání hendikepovaných, my budeme existovat dál. To byl náš hlavní cíl.

 

Jste v kontaktu s jinými sociálními podnikateli? Neláká Vás stát se členem nějaké sítě?

V této oblasti máme velké mezery a rádi bychom se zde výrazně posunuli kupředu. Moc rádi budeme naše zkušenosti sdílet dále.

 

 

Autorka: Lenka Malá 
Foto: Good Sailors

Článek byl vytvořen v rámci projektu Podpora sociálního podnikání v ČR, registrační číslo CZ.03.2.60/0.0/0.0/15_016/0006098.

 

 


Patička - Kontakt

Ministerstvo práce a sociálních věcí
Oddělení sociálního podnikání
Karlovo náměstí 1359/1, Praha 2
Projekt Rozvoj ekosystému sociálního podnikání
Tel.: 770 116 520
Kontaktní osoba:
Gabriela Kurková
Email: gabriela.kurkova@mpsv.cz 

eumpsv

Copyright 2024 © Ministerstvo práce a sociálních věcí, Rozvoj ekosystému sociálního podnikání (RESP), registrační číslo - CZ.03.02.02/00/22_004/0001397.