Gastro-sociální podnikání v dobách korony I.
Není nic „lepšího“ než podnikat v gastro sféře v covid-časech. A navrch mít sociální podnik. Tolik zranitelností najednou! Podívejme se, jak si s novou dobou poradily české sociální podniky, které jsou nějakým způsobem zapojeny do gastronomie. Přišly s taktikami, které se neliší od malých, mikro a rodinných firem. Sázejí však navíc hodnoty, na kterém mají postaveno své podnikání – nejen na sociálním, ekonomickém a environmentálním principu. Benefitují i z podpory lokálních podniků, povětšinou s čerstvým regionálním jídlem. A na to, zdá se čeští a moravští zákazníci slyší, covi necovid.
Hladové okénko
Většina sociálních kaváren, bister a restaurací spolu s těmi dalšími lokálními občerstvovnami držely za těch nejpřísnějších poměrů korouhev hladových okének. Díky se nemuselo neustále vařit a obsluha srdnatě předávala krabičky s jídly, polévkami a studenými dobrotami hladovcům. Někteří fungovali i o víkendu, natočili vám k tomu pivo, nabídli domácí limonádu, případně kávu. V chladnějších měsících připravovali rozličné teplé nápoje včetně svařáku a jeho nealkoholických variant. Co hrdlo ráčí. Bezobalové duše musely přetrpět fakt, že do přinesených nádob se totiž z drtivé většiny jídlo ani pití nedostalo. Čest výjimkám, které zvládali podávat nápoje do vlastních nádob a jídlo do vratných krabiček!
Podpořte svůj nejbližší sociální podnik
A teď jak na konkrétní podporu: podívejte se třeba do celorepublikového Adresáře sociálních podniků, kde se vás nachází sociální kavárna anebo gastro-provozovna, jejíž okénko byste mohli podpořit. Tahák pro Pražáky: zkuste smíchovskou kavárnu Mezi řádky, žižkovské Sociální bistro Střecha, Zdravou jídelnu na Toulcově dvoře anebo Bílou vránu nedaleko Václaváku. Tipy pro Středočechy: co takhle řevnický Modrý domeček anebo davelský Bistrokrámek Příběh? Kladenskou kavárnu Bez konce anebo pekárnu Na návsi? Případně kutnohorskou a nymburskou Lemantu? Zkrátka je na výběh v každém koutě Prahy a Středních Čech.
Jak nakopnout eshop
Ty šťastnější sociální podniky, které měly možnost rozvinout prodej přes eshopy, vidí nárůst obratů i v době covidové. Ekologicky a sociálně uvědomělí zákazníci v současné době berou eshopy útokem stejně jako všichni ostatní Češi a na vlně se vezou i gastro-sociální podniky. Dobrou zkušenost za dobu druhé vlny pandemie má například Fair & Bio pražírna, kterou jsem spoluzaložila. Po první vlně pandemie na jaře 2020 jsme na nic nečekali a systematicky se věnovali rozvoji e-commerce. A výsledek se dostavil: po počátečním šoku zažíváme nebývalý zájem maloobchodních zákazníků o naše produkty, kam patří nejen férová káva, ale i dárkové sety a kávové předplatné včetně toho bezobalového.
Jedlé dárky
Mnohé další sociální podniky také vsadily na nabídku tzv. jedlých dárků: jednak firemní klientele – jako dárky pro své zaměstnance anebo obchodní partnery. S tím má letos výbornou zkušenost Modrý domeček z Řevnic u Prahy, který provozuje nejen kavárnu, ale nově i gastro-zpracovnu a doposud byl živ z příprav cateringů, což je nyní velmi nejistý byznys. Už před covidem přišli s jedlými dárky nebo-li delikatesami s vlastní výrobny doplněné o produkty jiných sociálních firem.
Autorka působí jako expertka MPSV a je spoluzakladatelkou sociálního podniku Fair & Bio pražírna.
Text: Markéta Vinkelhoferová
Foto:
Článek byl vytvořen v rámci projektu Podpora sociálního podnikání v ČR, registrační číslo CZ.03.2.60/0.0/0.0/15_016/0006098.