Aranžérie: Květiny, které dělají radost dvojnásob
25. 1. 2023

Aranžérie: Květiny, které dělají radost dvojnásob

Aranžérie je květinová dílna a sociální podnik, který zaměstnává lidi s epilepsií, seniory a maminky pečující o zdravotně postižené děti. Nedávno Aranžérie oslavila desáté narozeniny. A již sedmým rokem stojí v jejím čele Tereza Leperlier. „Moje náplň práce je poměrně pestrá. Od marketingu, PR, obchodu, fundrasingu, po přípravu webu, správu sociálních sítí, e-shopu, fakturace, personalistiku, cenotvorbu. A když je potřeba, tak i skočím do auta a odvezu květiny,“ popisuje Tereza praxi, kterou zažívá nejeden vedoucí pracovník v sociálním podniku. Na co jsou v Aranžérii pyšní? Jaké projekty sklízejí úspěch? Jak podnikání Aranžérie ovlivnila pandemie Covid-19? Dočtete se v našem rozhovoru.

 

Jak vznikla myšlenka založit sociální podnik? Jaké byly začátky?

Myšlenka vznikla spontánně. Kolegyně Martina Havlová vedla od roku 2008 ve Společnosti E, v naší nevládní organizaci, volnočasový aktivizační kroužek floristiky pro lidi s epilepsií. Lidé, kteří tehdy na kroužek docházeli, se v začátku učili aranžovat sami pro sebe, pro radost, pro rozvoj dovedností. Viděli jsme také, že tato práce dobře působí na jejich psychickou pohodu. Tuto aktivitu vyhledávali stále častěji a získávali stále větší zručnost. Jejich květinová aranžmá nabývala na kvalitě a když nám pár lidí samo od sebe nabídlo, že by bylo ochotno si tyto květinové produkty zakoupit, zrodila se myšlenka založit sociální podnik. Začátky byly těžké, měli jsme dobrý záměr a myšlenku, ale přenést vše do podnikání, bylo pro nás, tehdy „jen“ sociální pracovnice, poměrně složité. Ale měly jsme ideál.

Měli jste v oboru floristiky nějaké předchozí zkušenosti?

Profesionální zkušenosti jsme neměli, jen vášeň a zapálení, které jsou mnohdy více než zkušenosti. Martina, která u nás právě vedla výše zmínění floristický kroužek, ve volném čase docházela na aranžování. Je maminkou Tomíka, který se narodil s DMO a zároveň epilepsií. Právě u aranžování nacházela únik a relax z běžných, mnohdy těžkých, dní. Sama viděla, jak jí práce s květinami pomáhá, a proto tuto zkušenost chtěla přenést i do práce lidí s epilepsií.

 

 

Kdo jsou vaši zaměstnanci?

Naši zaměstnanci jsou především pro nás naši kolegové, parťáci a spolupracovníci. Zaměstnáváme především lidi s epilepsií, maminky pečující o zdravotně handicapované děti, seniory a další lidi bez ohledu na diagnózu. Před covidem jsme měli zaměstnanců čtrnáct, dnes u nás v dílně pracuje sedm lidí. Doufáme, že nám příští rok přinese více radosti a zaměstnáme více lidí. Náplň práce mají podle zakázek. Květinové pugety, květinové dekorace, výroba dekorací podle sezóny, například vánoční věnce, adventní nebo velikonoční dekorace. Dále jsou s námi na našich workshopech, chodí reprezentovat Aranžérii na prodejních akcích a vyrábí malé dárkové předměty.

Od jakých dodavatelů berete květiny? Jak se vám daří dodržovat environmentální a místní princip sociálního podnikání?

Květiny kupujeme z velkoobchodu. Dbáme na to, aby se jednalo o květiny výhradně z Evropy. Od dubna do září si pěstujeme pár druhů květin i na naší zahradě, kterou máme za dílnou. Bohužel není možné vést sociální podnik a ještě si i pěstovat vlastní květiny. To bychom absolutně nezvládli, jak kapacitně, tak i finančně. Vždy jsme nabízeli našim zákazníkům možnost nákupu místně pěstovaných květin, o farmách v našem okolí (Praha a blízké okolí) víme, a pokud je zájem, rádi květiny zde nakoupíme. Musíme ale být i nohama na zemi, nemůžeme konat dobro na všech stranách. Rádi pracujeme s mechem, dřevem, květinami na zaschnutí a snažíme se vymýšlet udržitelné dekorace. Spolupracujeme s MČ Praha 4 a 12 na různých akcích typu Den Země, Rozloučení s létem, Jablkobraní a další.

 

 

Kdo jsou vaši zákazníci a jak řešíte marketing?

Naši zákazníci jsou převážně právnické osoby, firmy, restaurace, kavárny, divadla a mnohé fyzické osoby. Veřejné instituce u nás bohužel moc nenakupují a možná by zde bylo na místě tuto skutečnost změnit J Naši zákazníci jsou nejen z blízkého okolí, ale z celé České republiky. Covid nás naučil posílat dekorace po celé ČR, dávat více pozornosti e-shopu a trochu předělat naše portfolio služeb. Je potřeba také říci, že během covidu byly všechny kulturní události zrušeny a firmy zavřeny a velmi nás podrželi naši zákaznici, fanoušci a lidé, kteří nás mají rádi. Nakupují u nás dodnes a díky nim jsme vše doslova přežili. Marketing si řešíme sami, komunikujeme na sociálních sítích a držíme krok s dobou.

Kromě prodeje květin a květinových dekorací máte řadu dalších aktivit jako jsou workshopy nebo Kytka pro babi a dědu. Můžete je představit?

Projekt „Kytka pro babi a dědu“ je naše srdeční záležitost. Už dva roky dodáváme zdarma květiny k narozeninám do domovů pro seniory a pečovatelské službě. Na tuto dobročinnost vybíráme finance od dárců, kteří našemu projektu fandí a patří jim velké díky, že můžeme dělat radost tam, kde je potřeba. Workshopy pořádáme jak u nás v dílně, tak také ve firmách. Máme různě tematicky zaměřené workshopy (Velikonoce, Vánoce, dušičky, podzim, léto, jaro atd.), nabízíme workshopy na výrobu dekorací jako jsou mechové obrazy, kokedamy, zahrady v lahvi, rostlinná terária. Každý rok se snažíme přinést novinku a neustále nabízet nové workshopy.

S jakými dalšími organizacemi spolupracujete?

Některé naše produkty, např. drobné dárky, prodáváme přes dobročinné obchody jako je Eliášův obchod, Borůvka nebo Jedna Bedna. Jsme také členem Asociace společenské odpovědnosti a díky networkingům a akcím potkáme další kolegy z oboru. Jsme v kontaktu s jinými sociálními podniky a navzájem sdílíme zkušenosti z praxe a chodíme si pro rady v různých oblastech nebo naopak rádi naše zkušenosti sdílíme. Spolupráce nám dává především nadhled nad prací a sdílení zkušeností, jak lze některé věci dělat jinak nebo lépe.

Co se vám daří?

Jsme pyšní na to, že již 10 let provozujeme sociální podnik, ve kterém se nám vzájemně dobře spolupracuje, a i přes mnohá úskalí, zvlášť posledních let a měsíců, se nám daří v práci pokračovat a rozvíjet nové. Například v rámci odlivu zakázek v souvislosti s covidem se podařilo rozjet zmíněný úspěšný projekt Kytka pro babi a dědu.

 

 

Je naopak něco, co se vám nevede, s čím byste potřebovali pomoct?

Nevede se nám možná sehnat větší počet velkých obchodních partnerů tak, abychom nemuseli každý měsíc řešit, jestli bude dostatek práce na další měsíc. Naše velká sezóna je advent a Vánoce. Potřebovali bychom takové sezóny ještě dvě, abychom si mohli trochu oddychnout, nesměřovat největší část našeho úsilí na posledních pět týdnů v roce a mít i během roku větší jistotu práce. K tomu Aranžérie v roce 2019 spěla, byli jsme ekonomicky soběstační, ale pak jsme udělali krok zpět tím, co se dělo ve světě v souvislosti s covidem a dále.

Můžete přiblížit plány do budoucna?

V dnešní době je velmi těžké odhadnout, co nám budoucnost přinese. Jsme v tomto velmi pokorní. Poslední tři roky nám ukázaly, jak rychle se může situace změnit a že plány jsou pouze plány. Nicméně rádi bychom dali větší prostor spolupráci s pečujícími maminkami. Chceme dál zlepšovat značku Aranžérie, ale hlavně chceme dát práci více lidem s epilepsií. Dáváme tak dobrý příklad, že když je vůle, i s epilepsií to v práci jde.

 

 

 

Text: Lenka Malá
Foto: archiv Aranžérie
 
 
Článek byl vytvořen v rámci projektu Podpora sociálního podnikání v ČR, registrační číslo CZ.03.2.60/0.0/0.0/15_016/0006098. 
 

 

 

 


Patička - Kontakt

Ministerstvo práce a sociálních věcí
Oddělení sociálního podnikání
Karlovo náměstí 1359/1, Praha 2
Projekt Rozvoj ekosystému sociálního podnikání
Tel.: 770 116 520
Kontaktní osoba:
Gabriela Kurková
Email: gabriela.kurkova@mpsv.cz 

eumpsv

Copyright 2024 © Ministerstvo práce a sociálních věcí, Rozvoj ekosystému sociálního podnikání (RESP), registrační číslo - CZ.03.02.02/00/22_004/0001397.