Modrý domeček otevírá cesty k lepšímu životu
7. 12. 2023

Modrý domeček otevírá cesty k lepšímu životu

Posláním sociálního podniku Modrý domeček v Řevnicích je zvýšit kvalitu života a předcházet sociálnímu vyloučení osob s mentálním postižením a duševním onemocněním formou poskytování sociální rehabilitace a chráněného zaměstnání. Organizace v čele s ředitelkou Zuzanou Dudákovou usiluje o vytvoření otevřeného a zároveň bezpečného prostředí, které svou existencí přispívá k pozitivní změně postojů široké veřejnosti a k odstraňování předsudků o osobách s mentálním postižením a duševním onemocněním.

Modrý domeček funguje úspěšně již mnoho let, za co tomu vděčíte?

Úspěch Modrého domečku a jeho stabilita v podnikání stojí na skvělé práci všech zaměstnanců, na jejich vytrvalosti, entuziasmu a chuti rozvíjet sebe i své nápady. Rádi boříme předsudky o špatné kvalitě práce lidí s postižením a všichni jsme nesmírně pyšní na to, že spousta našich kolegů se vypracovala do vedoucích pozic, vedou své týmy, vzdělávají nové zaměstnance a přímo se podílí na realizaci našeho společného snu a poslání. Zkušenosti se zaměstnáváním na chráněných pracovních místech jsme získávali postupně a ne vždy snadno. Dělali jsme to, jak nejlíp jsme uměli, ale pořád jsme byli hodně nesoběstační, závislí na různých dotacích a darech. Bylo to úmorné, pořád někomu dokazovat, že dát práci lidem s hendikepem je důležité, byť ekonomicky velmi těžce udržitelné. Uvědomovali jsme si, že musíme ekonomickou činnost opravdu dělat, a ne si jen „hrát na práci“.

Jak se vám podařilo nastartovat ekonomickou soběstačnost a udržitelnost?

V posledních letech se kavárna už dokáže financovat sama. Změna začala před několika lety, když do neziskového sociálního podniku přišly „holky ze zisku“. Mluvím o svých kolegyních, které měly zkušenosti z managementu, hotelnictví nebo marketingu: ekonomka Marcela Součková, provozní manažerka Dana Růžičková a Marie Hrdá, která se stará o obchod a k tomu rozjíždí provoz gastrovýroby. S nimi se konečně podařilo realizovat to, o co jsem celou dobu bojovala se skvělými, pracovitými a empatickými sociálními pracovníky. Všechno začalo mít kulturu, profesi a pravidelnost. Standardy výroby, servírování i práce s lidmi. Odtud podle nás pramení ta opravdová udržitelnost podnikání, která v našem případě trvá už 15 let.

Spolupráci s dalšími subjekty považujete za důležitý prvek činnosti a celkového rozvoje. Jak k němu přistupujete?

Modrý domeček nad rámec vlastní činnosti rozvíjí i dlouhodobá strategická partnerství a vzájemnou spolupráci s různými firmami a institucemi, díky kterým získává nové zakázky a také potřebné investice, které jsou nezbytné jak pro stabilitu, tak i pro rozvoj našeho sociálního podnikání. Snažíme se být v těchto partnerstvích proaktivní a nečekat jen na podporu. V rámci společenské odpovědnosti nabízíme otevřenému trhu práce kvalitní služby, které může podnik nebo instituce uplatnit v rámci náhradního plnění. Vedle samotného podnikání spolupracujeme s firemními dobrovolníky a věnujeme se i propagaci vzájemné spolupráce s dalšími subjekty na poli sociální ekonomiky.

Co Modrý domeček nyní nabízí svým zákazníkům a odběratelům?

  •       odběr gastronomického sortimentu - cateringové služby - na coffee breaky, snídaně, jednání, porady, prezentace apod.
  •       odběr dárkového sortimentu - např. balené sušenky, marmelády, slaný karamel - vše vlastní výroby
  •       pravidelná (měsíční) finanční podpora - můžeme pro zájemce jako odměnu v závislosti na výši příspěvku uspořádat jednou měsíčně „hostinu“ z našich vlastních produktů
  •       nepravidelná měsíční podpora - nárazové akce - zaměstnanecká sbírka, uspořádání akce, jejíž výtěžek poputuje na podporu činnosti sociálního podniku apod. (jako součást může Modrý domeček nabídnout v případě zájmu např. odbornou přednášku o duševním zdraví, o dobré kondici, o předcházení stresu apod.)

 

Text je součástí publikace Příklady dobré praxe sociálního podnikání, která byla financována z projektu MPSV, Podpora sociálního podnikání v ČR pokračuje, registrační číslo CZ.03.2.60/0.0/0.0/15_016/0006098.


Patička - Kontakt

Ministerstvo práce a sociálních věcí
Oddělení sociálního podnikání
Karlovo náměstí 1359/1, Praha 2
Projekt Rozvoj ekosystému sociálního podnikání
Tel.: 770 116 520
Kontaktní osoba:
Gabriela Kurková
Email: gabriela.kurkova@mpsv.cz 

eumpsv

Copyright 2024 © Ministerstvo práce a sociálních věcí, Rozvoj ekosystému sociálního podnikání (RESP), registrační číslo - CZ.03.02.02/00/22_004/0001397.