Sociální podnikání

9. 9. 2014

ROZHOVOR S GEERTEM VERSTRAETE

Geert Verstraefe je finančním ředitelem úspěšného sociálního podniku Mariasteen z belgických Flander a 2.4.2014 vystoupil na mezinárodní konferenci „Podnikáme jinak“ v Praze. Ve své prezentaci představil historii a široký záběr podniku Mariasteen i jeho plány do budoucna. Využili jsme této příležitosti a položili jsme Geertovi několik otázek.

 Co vás zaujalo na sociálním podnikání? Proč jste se rozhodl začít pracovat v této oblasti?

Víc než 20 let jsem pracoval v bance, ale Mariasteen jsem znal, protože kousek od tohoto podniku bydlím a moje žena pracuje pro jednu z jeho poboček. Přibližně před 5 lety bylo vyhlášeno výběrové řízení na finančního manažera, dozvěděl jsem se o tom přímo od jednatelů společnosti, které osobně znám. Konkurz jsem nakonec vyhrál a týden a půl na to jsem už měl podepsanou pracovní smlouvu. Chtěl jsem zkrátka pracovat pro někoho, kdo má kromě ekonomických i sociální cíle. Banka je v tomto směru orientovaná výhradně proziskově a jediné, co ji zajímá, jsou peníze. A já měl po 20 letech takové práce už dost :)

Co je na vaši práci nejtěžší?

Jednoznačně je to různorodost. Náš podnik pracuje v mnoha oblastech a na každou z nich se vztahuje jiná legislativa, která se navíc často mění, takže je pro mě opravdu těžké tohle všechno obsáhnout. Naštěstí mám ve svém týmu 5 lidí, kteří mi s tím pomáhají, a musím říct, že zatím to všechno zvládáme.

A naopak jakou část vaší práce máte nejraději?

Nejvíc mě na tom baví, že mohu věci někam posunout, změnit, pomoci. Například když někomu v týmu nebo v podniku poradím a on si mou radu vezme k srdci a udělá to tak, jak jsem mu řekl, to mě vždycky potěší :) Nebo když pomocí mých znalostí a zkušeností něčeho dosáhneme, to je, co mě na tom baví a co mám rád. V mém přechozím zaměstnání to tak nefungovalo, na své pozici jsem toho nemohl mnoho ovlivnit a člověk ze sebe a ze své práce pak nemá tak dobrý pocit, jako mám já  nyní.

Takže máte raději práci v Mariasteen než v bance?

Ano i ne :) Mám ji raději pro její sociální cíle a pro své spolupracovníky. Vadí mi však, že jsem ve své práci „izolovaný“ jen ve své kanceláři. Na své bývalé pozici jsem byl hodně v terénu, cestoval jsem, komunikoval s klienty a to mi nyní hodně chybí.

A poslední otázka: jaké jsou vaše plány do budoucna? Jaké výzvy na vás čekají?

Velmi významná je pro nás oblast inovací a technologií, využíváme např. robota a určitě bych také zmínil náš plně automatizovaný velkosklad na součástky. Nové trendy v této oblasti chceme sledovat i nadále.

Na druhou stranu výzvou je v našem podniku stárnutí zaměstnanců, s vyšším věkem nejsou schopni zastávat práci 8 hodin denně a chceme-li tyto zaměstnance umístit v běžném ekonomickém provozu, není to jednoduché. Specifický handicap našich zaměstnanců většinou vede se zvyšujícím se věkem k nutnosti být zaměstnán pouze na částečný úvazek. Takže je velmi důležité o těchto problémech mluvit a společně postupovat i na mezinárodní úrovni.

Děkuji za rozhovor, budeme vám držet pěsti při realizaci vašich plánů...

Autor: Daniela Bednáriková


Patička - Kontakt

Ministerstvo práce a sociálních věcí
Oddělení sociálního podnikání
Karlovo náměstí 1359/1, Praha 2
Projekt Rozvoj ekosystému sociálního podnikání
Tel.: 770 116 520
Kontaktní osoba:
Gabriela Kurková
Email: gabriela.kurkova@mpsv.cz 

eumpsv

Copyright 2024 © Ministerstvo práce a sociálních věcí, Rozvoj ekosystému sociálního podnikání (RESP), registrační číslo - CZ.03.02.02/00/22_004/0001397.