Ergotep stojí u kormidla českého sociálního podnikání
2. 11. 2022

Ergotep stojí u kormidla českého sociálního podnikání

Z firmy o čtyřech zaměstnancích se Ergotep, družstvo invalidů vypracovalo na úspěšný sociální podnik, který zaměstnává přes 300 lidí, z toho 85 % OZP. Ergotep sleduje moderní trendy, vzdělává firmy i veřejnost a sbírá jedno ocenění za druhým. V čele družstva, které sídlí v Proseči v Pardubickém kraji, stojí Petr Herynek. Vystudoval Universitu Palackého v Olomouci, od roku 2005 je předsedou družstva Ergotep, v roce 2011 byl pověřen jednáním za Chartu sociálního podnikání ve věci řešení sociální reformy II. Náplní jeho práce je strategické řízení skupiny Ergotep. V rozhovoru nám Petr Herynek popsal, jaká byla cesta od malé rodinné firmy k podniku s téměř půlmiliardovým ročním obratem.

 

Jak vznikla myšlenka založit sociální podnik a jaké byly začátky?

Sociální podnik byl v našem případě rozvojovou etapou podnikání našeho družstva, které vzniklo v roce 2003. Vznikli jsme jako družstvo zaměřující se na zaměstnanost osob se zdravotním postižením, i z důvodu, že část zakladatelů byla osobami se zdravotním postižením. Postupně jsme se dostávali do světa na zkušenou, kde jsme viděli již modely sociálního podnikání a v momentě, kdy vznikly v ČR obecné principy sociálního podnikání, jsme je zavedli v družstvu. Začátky byly o vysvětlování právě těch principů a rozdílech mezi jednotlivými etapami našeho podnikání.

Proč jste zvolili právní formu družstvo?

Hledali jsme právní subjektivitu, která v sobě nese trochu sociální rozměr a širší úroveň demokracie v řízení.

Kdo jsou vaši zaměstnanci a jak je motivujete?

Našimi zaměstnanci jsou dnes lidé ze všech krajů ČR, díky našim realizačním projektům. Pracujeme s cílovou skupinou osoby se zdravotním postižením. Motivací je možnost podílet se na realizaci projektů, které se vyznačují vysokou mírou obchodní přidané hodnoty, mezinárodním obchodem a informačními technologiemi, což dnes v sociálním podnikání není úplně standardem. Nedílnou součástí je i přítomnost psychosociálních procesů na pracovištích, což našim zaměstnancům pomáhá eliminovat jejich omezení z důvodu zdravotního postižení. Samozřejmě se snažíme našim zaměstnancům zajistit i atraktivní odměny.

Nabízíte široké portfolio služeb. Můžete je představit? S čím jste začínali a jaké služby se postupně nabalovaly?

Družstvo se vyvíjelo od kompletačních prací přes služby v distribuci až do dnešní podoby. V současné době jsou hlavními pilíři realizace zákaznických e-shopů na klíč včetně zahraničních území, provozování maloobchodních center, motivační systémy, vlastní e-shopy, distribuce, řízené skladování, informační technologie, vzdělávání.

Jak se vám podařilo navázat spolupráci s partnery jako jsou Tescoma, Vileda, Hamé?

Od začátku jsme se snažili spolupracovat s velkými korporátními subjekty, nejlépe jedničkami ve svých oborech, a hledat u nich příležitosti a zároveň nabízet řešení, které oni sami potřebují ke svému rozvoji. Je to naše filozofie, nechceme se svými partnery dělat doplňkový, ale strategický byznys. Spolupráce funguje dobře, což dokazuje délka naší spolupráce.

Ucházíte se o veřejné zakázky?

Ucházíme, v rámci našeho B2B se snažíme nabízet své produkty a služby ve veřejném prostoru.

Své know-how šíříte dál prostřednictvím vzdělávacího centra Ergoeduka. Můžete je představit blíže?

Ergoeduka jako vzdělávací platforma má za úkol jednak interní vzdělávání. V úrovni externího vzdělávání se snažíme předávat své zkušenosti. Cílovou skupinou jsou lidé se zájmem o sociální podnikání, studenti zejména speciálních škol, korporátní podniky či veřejná správa. V poslední době je zájem i ze zahraničí. Za dobu existence prošlo naším vzděláváním cca 500 podniků, 2 000 studentů a mnoho korporátů či zástupců veřejné správy. Včera byla v Ergoeduce například Ikea, v minulém týdnu společnost ISA Group z Francie.

Ovlivnila vaše podnikání pandemie Covid-19? Zaznamenali jste ztráty, nebo jste naopak objevili nějaké nové příležitosti?

Negativně z důvodu nutných hygienických opatření. Pozitivně v nárustu klientů e-commerce, která je pro Ergotep klíčovým obchodním kanálem.

Družstvo získalo řadu ocenění. Čím jste si je zasloužili? Je nějaké ocenění, kterého si vážíte nejvíce?  

Myslím si, že společnost na Ergotepu dnes oceňuje zejména kvalitu a efektivitu jeho byznysu a zároveň vyrovnanost integračních procesů. Důležitá pro nás byla třeba cena Mosty v roce 2009.

Na co jste pyšní, jakých úspěchů si ceníte?

Pyšní být nechceme, důležité je zůstat s pokorou. Ceníme si svých obchodních výsledků, které se blíží obratově k půl miliardě ročně.

Jsou naopak nějaké překážky, s kterými se potýkáte?

V současné době řešíme v návaznosti na Covid, válku, energie atd. reorganizaci družstva. Čeká nás příprava na další generační růst, kdy i některé projekty ukončujeme, přemýšlíme o efektivitě nákladů atd. Náš byznys je hodně postaven na globálních parametrech, které v současnosti jsou pod tlakem. Standardní krizové myšlení. Věříme, že rychlá a včasná reorganizace je základem k rozvoji pro následující období.

Jaké jsou další plány do budoucna, co se týče sociálního podnikání?

Hodně jsme se snažili předat své názory a návody na řešení problematiky v sociální inovaci Ergoprogress. V současnosti připravujeme další etapu, která je postavena na implementaci Ergoprogressu v dalších zemích - Francii, Německu, na Slovensku, v Gruzii. V České republice mi chybí větší zainteresovanost státu v implementaci sociálního podnikání. Zatím ho nevidí jako příležitost.

 

Text: Lenka Malá
Foto: archiv Ergotep
 
 
Článek byl vytvořen v rámci projektu Podpora sociálního podnikání v ČR, registrační číslo CZ.03.2.60/0.0/0.0/15_016/0006098. 

 


Patička - Kontakt

Ministerstvo práce a sociálních věcí
Oddělení sociálního podnikání
Karlovo náměstí 1359/1, Praha 2
Projekt Rozvoj ekosystému sociálního podnikání
Tel.: 770 116 520
Kontaktní osoba:
Gabriela Kurková
Email: gabriela.kurkova@mpsv.cz 

eumpsv

Copyright 2024 © Ministerstvo práce a sociálních věcí, Rozvoj ekosystému sociálního podnikání (RESP), registrační číslo - CZ.03.02.02/00/22_004/0001397.