Příklady dobré praxe


Rok založení: 2008
Sídlo: Rosice
Předmět podnikání: výroba látkových plen převážně z recyklované příze, výroba produktů pro osobní hygienu
Počet zaměstnanců: 4
Cílové skupiny zaměstnanců: rodiče malých dětí

Anavy

Historie sociálního podniku Anavy začala těhotenstvím Ivany Filipovičové. Mladá maminka se rozhodla své dceři místo jednorázových plen dávat látkové. A protože ji sortiment látkových plen příliš neoslovil, rozhodla se, že si je ušije sama podle vlastního střihu. Plenky postupně vyzkoušely děti Ivaniných kamarádek a později o ně začal být zájem na internetu. Ivana Filipovičová proto vyřídila všechny formality a značka Anavy začala oficiálně existovat. V roce 2019 oslavila 10. narozeniny a v roce 2020 se oficiálně přihlásila k sociálnímu podnikání, i když jeho principy naplňuje již od počátku.

„Principy a definice sociálního podniku jsou nám vlastní od samého začátku našeho podnikání. Vlastně bychom na základě jiných principů ani podnikat nechtěli, protože jak vyplývá právě i z našich stanovených cílů, naše podnikání musí naplňovat etické, kvalitativní, environmentální a společensky prospěšné cíle, které velmi blízce korespondují právě s náplní sociálního podniku,“ říká zakladatelka firmy.

Anavy deklaruje dva společensky prospěšné cíle. Prvním z nich je samotný předmět činnosti – výrobou a prodejem látkových plen podnik šetří životní prostředí a pomáhá dětem i jejich maminkám. K tomu navíc zaměstnává maminky pečující o děti mladší deseti let, které jsou znevýhodněné na trhu práce. Mezi nimi jsou i matky samoživitelky.

Svým zaměstnankyním podnik vychází vstříc třeba zkrácenými úvazky nebo možností vzít si děti s sebou do práce. „Kratší úvazky ani pobyt dětí na pracovišti nepovažuji za problém, pokud je tomu pracoviště přizpůsobeno. Kratší úvazky vyžadují jen trošku jiný systém organizace práce. Pobyt dětí na pracovišti, zejména v době online výuky, když byly uzavřené školy, vyžaduje jen trošku prostoru, kterého máme v budově bývalé textilky dost, a nějakou techniku navíc,“ popisuje Ivana Filipovičová. 

Zaměstnancům je k dispozici individuální psychosociální podpora prostřednictvím odborného pracovníka. V případě jakýchkoli problémů a obtíží mají možnost odborné konzultace se speciálně vyškoleným pracovníkem. Zároveň v Anavy usilují o to, aby se zaměstnanci cítili být součástí dění, a proto jsou pravidelně informováni nejenom o chodu společnosti, o jejím postavení na trhu, úspěších a cílech, ale také jsou přirozeně zapojováni do rozhodování. V praxi se jedná o celofiremní porady, na kterých se diskutují možnosti, varianty, provedení výrobků.

Anavy zaměstnává místní obyvatele. Při výběru nových pracovníků hraje důležitou roli, zda je uchazeč lokálně žijící v blízkosti společnosti. Případná nedostatečná kvalifikace pak není důvodem k nepřijetí, firma je ochotna nového místního pracovníka patřičně doškolit či dovzdělat. 

Naplňování environmentálního principu je patrné už ze samotného předmětu podnikání. „Kromě výroby látkových plen se zaměřujeme také na osvětu, jinými slovy nerealizujeme ani tak prodejní marketing, jako spíše osvětový marketing s cílem rozšířit povědomí o možnosti nahradit jednorázové pomůcky pratelnými látkovými,“ vysvětluje Ivana Filipovičová. V samotném výrobním procesu firma usiluje o minimální zátěž pro životní prostředí. A to jak ve volbě použitých materiálů, tak například i tím, že nebalí výrobky do žádných přebytečných obalů. 

V roce 2019 firma do výroby dětských kalhotových plen a savých jader zavedla nový materiál, a to bambusové froté, ve kterém je běžná polyesterová příze nahrazena přízí vyrobenou z recyklovaného plastu. Jednou plenou se savými jádry se tak zrecyklují dvě plastové lahve. V roce 2020 padlo rozhodnutí změnit dodavatele materiálů tak, aby i další výrobky mohly být šity z látky z příze, která je vyrobena z recyklovaného plastového odpadu. Tím firma docílila, že cca 80 % výrobkového portfolia je vyráběno z látky z recyklované příze.

„Dále v rámci průběžného rozšiřování vyráběného doplňkového sortimentu zavádíme takové výrobky, které jsou v souladu se životním stylem Zero Waste, a podporujeme svou nabídkou a marketingovou komunikací naše zákazníky, aby se nebáli učinit snadné a možné kroky přibližující je k regulaci domácího odpadu,“ doplňuje zakladatelka.

Zákazníkům Anavy nabízí převážně dětské látkové pleny, ale také menstruační vložky a další opakovaně použitelné alternativy k jednorázovým výrobkům. „Výjimečnost našich produktů spočívá zejména v kvalitě, kompletně české výrobě a v neposlední řadě i v inovativnosti,“ vyjmenovává Ivana Filipovičová přednosti výrobků. Důkazem kvality je i několikanásobné vítězství v anketě Plenka roku, která se konala mezi lety 2011 – 2016. Převážnou většinu obratu firmy tvoří velkoobchod, Anavy dodává zboží do celé Evropy i mnoha mimoevropských států. Většina zisku je reinvestována zpět do firmy na další rozvoj sociálního podnikání.

 

Text je součástí publikace Příklady dobré praxe sociálního podnikání, která byla financována z projektu MPSV, Podpora sociálního podnikání v ČR pokračuje, registrační číslo CZ.03.2.60/0.0/0.0/15_016/0006098.



Patička - Kontakt

Ministerstvo práce a sociálních věcí
Oddělení sociálního podnikání
Karlovo náměstí 1359/1, Praha 2
Projekt Rozvoj ekosystému sociálního podnikání
Tel.: 770 116 520
Kontaktní osoba:
Gabriela Kurková
Email: gabriela.kurkova@mpsv.cz 

eumpsv

Copyright 2024 © Ministerstvo práce a sociálních věcí, Rozvoj ekosystému sociálního podnikání (RESP), registrační číslo - CZ.03.02.02/00/22_004/0001397.